27 август 2021 г.

Хегел за духа


Духът не е нещо спокойно, напротив, той е по-скоро абсолютно неспокойното, чистата дейност, отричането или идеалността на всички неподвижни определения на разсъдъка; – той не е абстрактно прост, а в своята простота е същевременно различаване на себе си от самия себе си; – не е същност, която е окончателно готова вече преди своето проявяване, която остава скрита в самата себе си зад планината от явления, а е истински действителен само чрез определените форми на своето необходимо себеразкриване…“ (§ 378, с. 10).
 
„Ние познаваме духа в неговата истина, само когато го разглеждаме в описания процес на самоосъществяване; (защото истина означава именно съответствието на понятието с неговата действителност)“ (§ 379, с. 13).

„Цялото развитие на духа не е нищо друго освен неговото ставане на самия себе си в своята истина“ (§ 379, с. 13–14).

„Всички дейности на духа не са нищо друго освен различни начини на свеждане на външното до вътрешността, която е самият дух, и само чрез това свеждане, чрез това идеализиране или асимилация, той става дух и е дух. – Ако разгледаме духа малко по-отблизо, ще намерим като негово първо и най-просто определение това, че той е Аз. Аз е нещо напълно просто, общо. Когато казваме „Аз“, несъмнено ние си мислим за нещо единично; но тъй като всеки е Аз, с това ние казваме само нещо съвсем общо.“
 
„Въпреки своята простота духът е по-скоро нещо различено в себе си; защото Азът се противопоставя на самия себе си, прави себе си свой предмет и се връща от тази, наистина само абстрактна, още не конкретна разлика, обратно към единството със себе си. Това битие на Аза при самия себе си в неговото различаване е безкрайността на неговата идеалност“ (§ 381, с. 20, 21).

Субективното съзнание на абсолютния дух е всъщност в самото себе си процес“ (§ 555, с. 382).

Истината е предмет на философията“ (§ 571, с. 393).
 
Хегел, Енциклопедия на философските науки, т. 3. Изд. „ЛИК“, С., 1998
 
* * *
 
„Тъкмо мисленето съставлява най-вътрешната съществена природа на духа.“
 
„Понятието е общото, което се запазва в своите обособявания, минава отвъд себе си и своето друго, и по такъв начин е силата и дейността, насочена също така към това да снеме отново отчуждаването, до което се придвижва понятието“ (с. 42).
 
„Най-висшето съдържание, което субективното е способно да обхване в себе си, може да се нарече накратко свобода. Свободата е най-висшето определение на духа“ (с. 154).
 
Хегел, Естетика, т. 1. Изд. на БКП, С., 1967
 
* * *
 
„Световната история е израз на божествения, абсолютен процес на духа в неговите висши образи, тя е израз на онзи ред от етапи, благодарение на който той осъществява своята истина, стига до самосъзнаване. Тези етапи намират своя израз в световноисторическите духове, в определеността на техния нравствен живот, на тяхната конституция, тяхното изкуство, религия и наука. Реализацията на тези етапи е безкраен стремеж на световния дух“ (с. 76).
 
Хегел, Философия на историята, т. I. Изд. „Евразия“, 1995
 
* * *
 
Световният дух е духът на света, както се експлицира в човешкото съзнание; хората се отнасят към него като единични към цялото, което е тяхна субстанция. И този световен дух съответства на божествения дух, който е абсолютния дух. Доколкото бог е всеприсъстващ, той е у всеки човек, проявява се в съзнанието на всеки един; и това е световния дух“ (с. 73).
 
Духът, който има за своя арена, собственост и сфера на своето съществуване световната история, не е нещо такова, което се лута във външната игра на случайностите, а по-скоро в себе си той е абсолютно определящото; неговото своеобразно определение е безусловно твърдо по отношение на случайностите, които той използва и овладява за своя употреба” (с. 160).
 
„Духът се състои в това да схване общото, онова, което е съществено. Всеобщността, схваната така, както е в действителност, е субстанцията, същността, истински биващото“ (с. 187).
 
Хегел, Разумът в историята. Изд. „ЛИК“, С., 1996
 
* * *
 
„Господа! Намираме се в една важна епоха, в един кипеж, в който духът направи скок напред, надхвърли предишната си конкретна форма и придоби нова. Цялата маса от идеи и концепции, които бяха актуални досега, самите връзки на света, са разтворени и срутени в себе си, като едно видение насън.
 
Наближава една нова проява на духа и философията трябва да бъде първата, която да приветства неговото появяване и да го разпознае, докато другите, съпротивлявайки се безсилно, се прилепват към миналото, а мнозинството несъзнателно представлява материята, в която то се изявява. Но философията, като разпознава това, което е вечно, трябва да му отдаде почит.“
 
Хегел, Лекции в Йена, 1806
 

* * *

Самият дух е това, което се издига над природата и природната определеност, както и над заплетеността с един външен предмет, т.е. над материалното изобщо; понятието дух се състои именно в това.“

Духът е чисто и просто общата, напълно свободна от противоположности увереност в самия себе си. Ето защо той притежава упованието, че ще намери самия себе си в света, че той трябва да е дружелюбен към него, че – както Адам казва на Ева, че тя е плът от плътта му – така той ще може да търси в света разум от своя собствен разум. Разумът се получи за нас като единството на субективното и обективното, на съществуващото само за себе си понятие и реалността. Ето защо щом духът е абсолютна увереност в самия себе си, знание на разума, той е знание за единството на субективното и обективното – знаниe, че негов обект е понятието и че понятието е обективно.

По този начин свободният дух се оказва единството на разгледаните в първата и втората главна част на учението за субективния дух две общи степени на развитие, а именно на душата, на тази проста духовна субстанция или на непосредствения дух, и на съзнанието или на проявяващия се дух, на себеразделянето на тази субстанция. Защото общото между определенията на свободния дух и душевните определения е субективното, а общото между тях и определенията на съзнанието, напротив, е обективното. Принципът на свободния дух е да поставя биващото на съзнанието като нещо душевно и, обратно, да прави душевното нещо обективно.“

Хегел, Енциклопедия на философските науки, т. 3. Изд. „ЛИК“, С., 1998, § 440 бел., с. 249, 250

Подбрал: д-р Деян Пенчев