7 юли 2020 г.

Хегел за Аза

„Всички дейности на духа не са нищо друго освен различни начини на свеждане на външното до вътрешността, която е самият дух, и само чрез това свеждане, чрез това идеализиране или асимилация, той става дух и е дух. – Ако разгледаме духа малко по-отблизо, ще намерим като негово първо и най-просто определение това, че той е Аз. Аз е нещо напълно просто, общо. Когато казваме „Аз“, несъмнено ние си мислим за нещо единично; но тъй като всеки е Аз, с това ние казваме само нещо съвсем общо.“

„Въпреки своята простота духът е по-скоро нещо различено в себе си; защото Азът се противопоставя на самия себе си, прави себе си свой предмет и се връща от тази, наистина само абстрактна, още не конкретна разлика, обратно към единството със себе си. Това битие на Аза при самия себе си в неговото различаване е безкрайността на неговата идеалност.

Хегел, „Енциклопедия на философските науки“, том 3, „Философия на духа“, § 381