Гимназиални речи на Хегел като директор на
гимназията в Нюрнберг (1808–1816)
„Напредването в образованието не трябва да се смята
за някакво спокойно продължаване на една верига, следващите звена на която се
прибавят към по-ранните. Напротив, образованието трябва да има един по-ранен
материал и предмет, над който то работи, който то променя и формира по нов
начин. Нужно е да усвоим света на древността, както за да го притежаваме, така и
още повече, за да имаме нещо, което да преработваме.“
„Изучаването на граматиката съставлява
началото на образованието по логика. Граматиката има за свое съдържание
категориите, своеобразните творения и определения на разсъдъка; следователно в
нея самият разсъдък започва да бъде изучаван.“
„Ако определенията на разсъдъка, тъй като ние сме
разсъдъчни същества, са в нас, и ние
ги разбираме непосредствено, първото
образование се състои в това, да ги имаме;
т.е. да сме ги направили предмет на съзнанието и да можем да ги различаваме по
белези.“ (29.09.1809)
„Един от предразсъдъците, които бяха разпространени
от Просвещението на по-новото време, – както впрочем то твърде често заменяше
добри стари нрави и принципи с повърхностни, нямащи стойност, нещо повече,
пагубни максими, защото не разбираше такива нрави и принципи, – че не трябва
отрано да се внушават на младежта морални понятия и положения, както и
религиозни учения, защото тя не ги разбира и получава в паметта си само думи.“
„Училището стои по средата между семейството
и действителния свят, и съставлява свързващото звено на прехода от
семейството в света. […] Светът съставлява една общност, независима от
субективното; в него човекът получава признание според ученията си и според
пригодността си за една от неговите сфери, колкото повече се е отърсил от
особеността и се е образовал за смисъла на едно общо битие и действане. А
училището е средната сфера, която отвежда човека от семейния кръг в света, от
природното отношение на чувството и склонността в елемента на каузата.“
„Както училището, така и семейството има свой дял в
живота на младежта; извънредно нужно е те да не си пречат взаимно, едното да не
отслабва авторитета на другото и уважението към него, а по-скоро да се
подкрепят едно друго и заедно да действат, за да постигнат общата, така важна
цел. От друга страна, училището има отношение към действителния свят и
неговата задача е да подготви младежта за него.“ (02.09.1811)
„Нека ние, родителите и учителите, взаимно да се
подкрепяме при постигането на целта да дадем морално образование на
възпитаниците си; чрез това обединение на усилията ще имаме право да се
надяваме да видим увенчана с успех нашата работа за възпитаването на учениците
като умели, прилежни и нравствени хора.“ (30.08.1815).
Георг Хегел, „Философска пропедевтика“, С., 2004