24 март 2021 г.

Хегел за Аристотел


„Той е бил един от най-богатите и най-всеобхватни (най-дълбоки) научни гении, които са се появили някога – човек, до когото никоя епоха не може да постави равен нему.“
 
„Ако някои могат да бъдат наречени учители на човешкия род, това са Платон и Аристотел.“
 
„Аристотел е проникнал в цялата маса и във всички страни на реалния универсум и е подчинил тяхното богатство и разпръснатост на понятието.“
 
„Философията на Аристотел съдържа най-дълбоките спекулативни понятия. Той е така всеобхватен и спекулативен, както никой друг.“
 
„Приписват му възгледи, които са пряко противоположни на неговата философия. Платон е много четен автор; Аристотел е почти неизвестен в по-ново време и по отношение на него господстват най-фалшиви предразсъдъци. Почти никой не познава неговите спекулативни, логически произведения.“
 
„В действителност Аристотел превъзхожда Платон по спекулативна дълбочина.“
 
„В своята същинска спекулация Аристотел е така дълбок, както Платон, и същевременно по-развит и по-съзнателен; а противоположностите получават по-висша определеност.“
 
„Аристотел е много по-труден за разбиране от Платон.“
 
„Ако бихме имали сериозно отношение към философията, нищо не би било по-достойно от изнасянето на лекции върху Аристотел.“
 
„У Аристотел не трябва да търсим система на философията.“
 
„Аристотел няма нищо общо с такава празна абстракция, каквато е нещото в себе си[на Кант].
 
„Аристотел е бил смятан за бащата на логиката; от времето на Аристотел логиката не е направила никакъв напредък.“
 
„За Аристотел понятията на разсъдъка – категориите – са същности на битието.“
 
„Измежду древните философи Аристотел е най-достойният да бъде изучаван.“
 
„Може да се говори за системи на Платон и на Аристотел, но техните философии не са във формата на система; за системата е необходимо да се изтъкне един принцип и този принцип да се проведе последователно през особеното. Философията на Аристотел е цял комплекс на схващането на универсума в неговото понятие, у Аристотел видяхме, че всичко е сведено до спекулативното, видяхме най-висш начин на проявление на науката; но той е подхождал емпирично.“
 
Хегел, История на философията, т. 2. Изд. „Наука и изкуство“, С., 1982 (за Аристотел)
 
* * *
 
„Книгите на Аристотел За душата, с неговите трактати върху особените страни и състояния на последната, са все още най-ценното или единственото представляващо спекулативен интерес произведение по този предмет. Съществената цел на една философия на духа може да бъде само тази да въведе отново понятието в познанието за духа, за да разкрие по този начин отново също така смисъла на споменатите книги на Аристотел.“
 
Хегел, Енциклопедия на философските науки, т. 3. Изд. „ЛИК“, С., 1998, § 378, с. 9
 
Подбрал: д-р Деян Пенчев