6 юни 2022 г.

Хегел като учител


„Преди всичко Хегел често привличаше естествени науки, история, изкуство и литературата на древните в своите изложения, за да пояснява с тяхна помощ също така философски тези: след това диктуваше само кратки изречения и позволяваше техният смисъл да се разисква свободно в диалог между самите слушатели. Всеки можеше да вземе думата и да се опита да изтъкне едно мнение срещу друго, а самият ректор [Хегел] се намесваше само от време на време поучително, за да ръководи обсъждането. По такъв начин на учениците се съобщаваха всевъзможни знания, поощряваше се стремежът към вникване в същински научното, и особено се формираше остроумието.
 
Но онова, което въздействаше още по-благотворно, и отличаваше във висша степен учебното заведение, беше начинът, по който се държеше с учениците. Като се почне от долния гимназиален клас, където трябваше да се минат още четири класа до университета, той се обръщаше към всеки ученик с „господин“, и според това отмерваше и своя упрек или смъмряне. Такова почтително отношение на един човек, чиято репутация растеше всеки ден, към млади хора, събуждаше в тях необикновено високо самочувствие…“
 
Изт. Фридхелм Николин, От Щутгарт до Берлин. Етапи от живота на Хегел. Издателско ателие Аб, С., 2018, с. 70
 
Спомен за това как Хегел е преподавал на ученици в гимназията в Нюрнберг през учебната 1808/1809 г. Той е бил и директор [ректор] на същата гимназия.
 
Гимназията в Нюрнберг (вдясно), чийто ректор и учител е бил Хегел. Вляво е бенедиктинското абатство Сен Жил. Гравюра от Й. А. Делсенбах, източник от посочената книга по-горе.